نسیم امید
ارزش گذاری عشق و علاقه پیامبر عزیزمان: حُبُّکَ للشَّیْء یُعْمی و یُصِمُّ (عوالی اللآلی، ج ?، ص ???)؛ «عشق تو به چیزی، کور و کرت میکند.» پس بیایید پیش از آنکه عاشق کسی شویم و علاقه به چیزی پیدا کنیم، آن را به آزمایشگاه ارزش گذاری ببریم و پس از اطمینان از والایی آن، محبت خود را ارزانیاش بداریم. اما چه عواملی در این ارزش گذاری تأثیر گذار است؟ عامل اول: ارزشمندی محبوب در میدان مهر و محبت، مهمتر از هر مسألهای، «ارزشمندی محبوب و معشوق» است. چرا که تنها عاشقپیشگی و دلدادگی نیست که از انسان موجودی متفاوت میسازد، بلکه مهمتر از آن ارزشمندی و بزرگی موجودی است که محبت انسان بدان تعلق میگیرد. عامل دوم: ارزشمندی انگیزه بنابراین هر چه محبوب انسان ارزشمندتر باشد، محبت به او نیز ارزش بیشتری مییابد و هر چه کم ارزشتر باشد محبت به او نیز سخیفتر خواهد بود. اما و ای به حال آن روزی که محبوب انسان از مرز بی ارزشی هم فراتر رود و در امتحان ارزش گذاری نمره منفی بگیرد که چنین عشقی دیگر از انسانیت انسان چیزی باقی نخواهد گذاشت. نتیجه: عاشق که باشیم؟ با توجه به دو عاملی که گفته شد میتوان چنین نتیجه گرفت که: 1 بهترین حالت این است که انسان، با والاترین و ارزشمندترین انگیزهها، عاشق بهترین و والاترین موجودات عالم گردد. چه کسی بهتر از خداوند مهربان یا پیامبران و امامان یا اولیاء و مردم متدین جامعه که محبوب ما باشند. اما نه با انگیزههای مادی بلکه با انگیزههایی که هم ترازشان باشد. 2 علاقه به مردم عادی جامعه هم اگر با انگیزهای خالصانه و رنگ و بویی الهی شکل گیرد، بسیار ارزشمند خواهد بود. بنابراین مهرورزی به عموم مردم محبتی است بس ارزشمند که نباید از آن پرهیز کرد. 3 علاقه مندی به گمراهان نیز به شرط آنکه با انگیزه هدایت آنان شکل بگیرد شایسته و درخور ستایش است. اما به شرط آنکه توانایی هدایت و قدرت جذب او را داشته باشیم. اما رد صورت عدم چنین قدرتی چنین علاقهای هم نکوهیده خواهد بود. 4 روشن است که علاقه به مردم عادی جامعه همچون رفیق و فامیل با انگیزههای سخیف مادی، نکوهیده و بی ارزش است. 5 همچنین واضح است که علاقه به بدکاران و بزه کاران عالم بسیار نکوهیده است اما بدتر از آن این است که انگیزه علاقه به چنین افرادی نیز بزه کاری و بدکاری آنان باشد. بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
Design By : Pichak |